.:: Your Adversing Here ::.

روش های سالم نگهداشتن پوست در فصل سرما

سلامت پوست را درفصل سرما فراموش نکنید

با شروع فصل سرما پوست شما به حدی خشک می شود که به قول بعضی متخصصان پوست مثل درختان می توان روی آنها حکاکی کرد!

وسایل گرمازای داخل منزل رطوبت هوا را از بین می برند و پوست بدن ما بخصوص دست و پا بسیار خشک و شکننده می شوند.

لباسهای پشمی و گرم زمستانی هم رطوبت پوست را می گیرند و باعث تحریک پوست بدن می شوند. در این موارد توصیه پزشکان بر این است که از کرمها یا لوسیون های نرم کننده پوست که حاوی اسیدلاکتیک هستند، استفاده شود و حتی تاکید دارند هر چند ساعت یک بار پوست بدن با این لوسیون ها نرم و مرطوب نگهداشته شود.

لبها هم از سرمای هوا در امان نیستند و بهتر است با کرمها یا مرطوب کننده های مخصوص لب ، آنها را مرطوب و نرم نگهدارید تا خشکی نزده و ترک برندارند. در زمستان به هیچ وجه نباید آفتاب را فراموش کنید!

درست است در روزهای ابری و بارانی خورشید را نمی بینید، ولی خورشید با همان درخشش همیشگی وجود دارد و شما در زمستان هم باید از کرمهای ضدآفتاب استفاده کنید و یا با کلاه و لباس پوشیده ، پوست بدن را از آسیب نور خورشید در امان نگهدارید.

پوست پاها باید بیش از قبل نرم و مرطوب نگهداشته شوند تا ترک برندارند. هفته ای یکبار باید به آنها کرم زده و جوراب بپوشید و با جوراب بخوابید.

دستها هم همین طور یعنی بهتر است قبل از خواب کرم زده و آنها را نرم کنید.

نکات مهم و کاربردی که باید در زمستان به یاد داشته باشید:

کامل در ادامه مطلب بخوانید


 

- هیچ وقت در این فصل از لوسیون ها و مواد حاوی الکل برای پاک کردن پوست خود استفاده نکنید.

- در زمستان بهتر است برای استحمام به جای صابون از شامپو بدن های ملایم استفاده کنید تا امکان خشکی پوست کمتر شود و بعد از حمام پوستتان را با حوله ای نرم که کمی گرم هم باشد خشک کنید.

- حتما در زمستان باید برای پوست بدن و صورتتان از کرمهای نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید.

- در زمستان هم استفاده از کرمهای دور چشم لازم است ؛ اما بهتر است در استفاده از آنها افراط نکنید به دلیل این که کرمهای دور چشم رطوبت پوست را جذب می کنند و چون با جذب رطوبت فضا اشغال می شود، امکان پف کردن زیر چشم وجود دارد.

- در فصل سرما باید از کرمهایی که چربی آنها کمی بیشتر است ، استفاده کنید؛ زیرا خشکی پوست در زمستان شدیدتر است.

- سعی کنید در این فصل زیاد از کرم پودر استفاده نکنید و بیشتر از کرمهای مرطوب کننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید در این فصل ، پوست صورتتان نسبت به تابستان روشن تر است و به کرم پودر یا روشن کننده در مقادیر زیاد نیازی نیست.

- یادتان باشد که از کرم ضدآفتاب بر روی نواحی پوست روی استخوان گونه و پل بینی حتما استفاده کنید.- یک بار در هفته موهایتان را در زمستان با روغن نارگیل یا بادام نرم کنید.

- در زمستان بهتر است در منزل ورزش کنید؛ البته این دلیل نمی شود که ورزش را کاملا از برنامه خود حذف کنید. اگر در داخل منزل ورزش کنید، احتمال خشکی و آسیب دیدگی پوست کمتر است.

- در فصل سرما به هیچ وجه مقدار آب مصرفی را کم نکرده و همچنان 8-10 لیوان آب در روز مصرف کنید تا رطوبت پوستتان حفظ شود.

- حتما هنگام بیرون رفتن از منزل ، از دستکش و شال استفاده کنید تا پوست دست و صورتتان تا حد امکان پوشیده بماند و پوست این نواحی آسیب نبیند.

درون یک فنجان چای

چای بعد از آب ، پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان است که با طعمی خاص جایگاه ویژه ای در میان خانه و خانواده دارد.

فواید ارزشمند یک چای سالم و با کیفیت طبق تحقیقات علمی دهه گذشته شامل ضدسرطان بودن ، پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی ، کاهش دهنده کلسترول خون ، تنظیم کننده تپش قلب و جریان خون ، محافظت کننده دندان ها، جلوگیری از پلاکهای میکربی روی دندان ، پیشگیری کننده از پوکی استخوان و دارای ویتامین های گروه Cو گروه Bو املاح معدنی است و خاصیت آرامبخش هم دارد.

چای با داشتن آنتی اکسیدان های قدرتمندی با نام فلاونول ها، دارای خواص ضدسرطانی ارزشمند است. فلاونول ها، ترکیباتی محلول در آب هستند.

یک فنجان چای که در مدت مناسبی دم کشیده باشد، می تواند حدود 140میلی گرم از فلاونول را داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از تعداد بی شماری از واکنش های اکسیداسیون و تشکیل رادیکال های آزاد که موجب صدمه به بافتها و سرطان می شوند جلوگیری می کنند.

آنتی اکسیدان های قوی برگ چای باعث خنثی شدن اثرات زیانبار رادیکال های آزاد در بدن می شود. رادیکال های آزاد در بدن انسان ممکن است برای سلولها خطر ایجاد کنند و منجر به بیماری های قلبی و سرطان شوند.

رادیکال های آزاد، ذرات بارداری هستند که از طریق موادشیمیایی بعضی غذاها و استرس به وجود می آیند. چای حاوی پلی فنل ها (فلاونول ها) است که از حملات قلبی جلوگیری می کند.

این ماده عمل محافظتی از حملات قلب را با کاهش میزان چربی خون ، بهبود عملکرد رگهای خونی ممانعت از تجمع پلاکتی و خواص ضدالتهابی انجام می دهد.

بخشی از مطالعات جمعیتی ، نشان می دهد مردمی که به طور منظم چای مصرف می کنند، با خطر کمتری از حملات قلبی ، سکته یا مرگ به دلیل بیماری های قلبی مواجه می شوند.

طی تحقیقاتی که توسط پروفسور جوزف ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام شد، نوشیدن بیش از 4 فنجان چای سالم در هر روز باعث انجام وظیفه بهتر خون رسانی رگهای خونی از جمله رگ حیاتی خون رسان به قلب می شود.

گیاه چای مقادیر بسیاری فلوراید را از خاک می گیرد و آن را در برگهای خود ذخیره می کند ؛ بنابراین چای غنی از فلوراید است.

مطالعات نشان داده است پس از نوشیدن چای ، 34درصد فلوراید در شیارهای دهان باقی مانده و این فلوراید به سطح دندان ها بارز می شود. حضور ترکیبات کاتچین و همین طور تانیک اسیدها، جلوی رشد باکتری ها را که نقش اساسی در ایجاد پلاک های دندانی دارند می گیرد.

به دلیل داشتن فلوئور، می تواند موجب پیشگیری از پوکی استخوان در پوسیدگی دندان شود، حتی آسیبهای وارد شده بر اثر دود و کشیدن سیگار هم با وجود این فلوراید، کمتر می شود. تانن همان چیزی است که در چای طعم گس ایجاد می کند.

تانن چای با آهن موجود در منابع گیاهی ، ترکیبی به نام تانات ایجاد می کند که مانع جذب آهن و موجب دفع آن از بدن می شود.

به خاطر همین است که نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا احتمال کمبود آهن در بدن و کم خونی ناشی از فقر آهن را بخصوص در گروههای آسیب پذیر جامعه ممکن می کند.

هرچه چای ، تانن کمتری داشته باشد، کمتر مانع جذب آهن می شود.

تانن یک ترکیب از گروه صمغ ها، رزینها و پکتین ها و ترپنهاست که باعث گسی و همین طور کدرشدن چای بعد از 30دقیقه نهایت تا 6ساعت می شود.

مشاهده ادامه مطلب روش های سالم نگهداشتن پوست در فصل سرما