.:: Your Adversing Here ::.

آموزش رانندگی حرفه ای (1) نحوه قرار گرفتن در خودرو

اگر می خواهید به عنوان یک راننده کاملا حرفه ای مطرح شوید، باید تمام عادتهای قبلی را فراموش کنید. رانندگی یک علم است و بهترین راه یادگیری این علم، تغییر عادتهای رانندگی از پایه است.
اهمیتی ندارد که شما چقدر می توانید در یک جاده کوهستانی مارپیچ و یا در خیابانهای شهر تند بروید، و اهمیتی ندارد که از دید دیگران چقدر راننده خوبی هستید، رانندگی در پیست اتومبیلرانی مقوله ای کاملا مجزاست که نیازمند توانایی های خاص شماست.
در این قسمت، تکنیکهای کاربردی اتومبیلرانی را به شما آموزش خواهیم داد. سعی کنید این تکنیکها را یکی یکی تمرین کنید و هرگاه که انجام این تکنیکها برای شما یک عادت شد، سراغ تکنیک بعدی بروید. بعضی از این تکنیکها قابل اجرا در خیابان هستند و بعضی دیگر به خاطر سرعت بالا و در نتیجه خطر ناشی از آن خیر. به هر حال اجرای این تکنیکها باعث افزایش طول عمر خودروی شما و تسلط بیشتر شما و در نتیجه ایمنی بهتر خواهد شد.
فراموش نکنید "دانستن" به معنای "توانایی انجام" نیست. پس تمرین را فراموش نکنید. شما برای تمرین نیازی به خودرویی آماده برای مسابقه و یا تجهیزات آنچنانی ندارید، یک خودروی کاملا معمولی اما سالم همراه با پشتکار شما از شما یک راننده حرفه ای می سازد. یک راننده خوب باید همانند یک ورزشکار خوب باشد یعنی برای بدست آوردن مهارت تمرین کند و داشتن مهارت را دلیل بر عدم تمرین و یاد گیری و مطالعه نداند هوش، استعداد و داشتن خودروهای بهتر فقط به این امر سرعت می بخشد.
برای شروع باید ببینیم چگونه پشت فرمان خودرو قرار بگیریم. بعدها به شما خواهیم آموخت چگونه "درست" رانندگی کنید و خودروی خود را "اصولی" تیونینگ و از آن نگهداری کنید.
از این پس سلسله مقالات آموزش رانندگی حرفه ای که شامل تکنیک های رانندگی، معرفی مسابقات، طریقه درست تمرین کردن، آشنایی با لوازم مربوط به راننده و خودرو، نحوه Setup خودرو و آماده کردن خودرو برای حضور در مسابقات می شود را در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته به صورت منظم به شما ارائه خواهیم کرد.
اولین نکته ای که قبل از حتی روشن کردن خودرو باید به آن توجه کرد نحوه صحیح نشستن در خودرو است. عدم رعایت این نکات باعث کاهش توانایی های شما، کاهش دید و خستگی خواهد شد.
در خودروهای open-wheel (مانند خودروهای فرمولا و کارتینگ و ...) راننده تقریبا در خودرو دراز می کشد و دستهایی نسبتا صاف دارد ( در این خودروها آرنج کمتر از خودروهای سواری خم می شود) در حالی که در سایر خودروها نحوه قرار گرفتن بر روی صندلی کاملا متفاوت است. به دلیل ارتفاع کم و کاکپیت تنگ خودروهای open-wheel راننده با پاهایی به هم چسبیده که از ناحیه زانو کمی خم شده اند و دستهایی نزدیک به هم با فرمان و پدال کار می کند. اما در سایر خودروها (خودروهای full-bodied) دیگر اینگونه محدودیت ها را ندارید.
در خودروهای full-bodied مانند ناسکار، نحوه قرار گرفتن پشت فرمان کاملا متفاوت است. صندلی راننده تقریبا عمودی و نزدیک به فرمان است به طوری که راننده به راحتی می تواند ساعد دست خود را بر روی فرمان قرار دهد.
اما این همه تفاوت از کجا حاصل می شود؟
این خودروها بزرگتر و سنگینتر هستند و تایرهای جلوی پهن تری دارند،? بعلاوه رانندگان به مدت طولانی در یک پیست بزرگ و بیضی شکل با سرعت زیاد حرکت میکنند و در نتیحه بازو و کتف راست راننده زودتر خسته می شود ? نشستن عمودی و نزدیک به فرمان به راننده این امکان را می دهد تا از شانه و عضلات پشتی نیز برای رانندگی استفاده کند.
در رانندگی با یک خودروی شخصی، چه خودرویی کاملا معمولی و چه خودرویی کاملا آماده، هیچ یک از حالتهای بالا کاربرد ندارد. صندلی نباید مانند خودروهای فرمولا وان خوابیده باشد!!! و یا مانند نسکار فاصله کمی با فرمان داشته باشد.
ممکن است فاصله و نحوه قرارگیری پدالها و فرمان کاملا مناسب اندازه و طول پاها و دستان شما نباشد، در اینصورت میتوانید با تغییراتی که در پدال ها و حالت و عمق فرمان می دهید به حالت ایده ال مخصوص خود دست یابید.

مشاهده ادامه مطلب آموزش رانندگی حرفه ای (1) نحوه قرار گرفتن در خودرو